Biała, mleczna lub gorzka. Z bakaliami, owocowym nadzieniem, karmelem, a nawet z ostrymi przyprawami. Czekolada, bo o niej mowa, na całym świecie ma rzesze swoich wiernych fanów. Kochamy ją za niesamowity smak, mnogość sposobów spożywania i moc uwalniania endorfin, nawet w trakcie bardzo ciężkiego dnia.

Ci, którzy na jej widok mówią „nie, dziękuję”, należą do bardzo niewielkiej grupy. Zdecydowana większość z nas sięga po nią z różną częstotliwością, zajadając się tym przysmakiem przy różnych okazjach i… bez nich. W tym wszystkim niekiedy w naszych głowach pojawia się jednak pytanie o to, w jaki sposób te pyszności wpływają na nasze zdrowie. Jak jest naprawdę? Czy czekolada jest zdrowa? Co warto wiedzieć na jej temat?

Skład czekolady – co zwiera ten słodki przysmak?

Na pytanie o to, jaka jest najlepsza czekolada, z całą pewnością każdy z nas odpowiedziałby inaczej. Dokonując jednak tej oceny, zazwyczaj skupiamy się na jej walorach smakowych, a te – ze względu na ilość dodatków – mogą być naprawdę przeróżne i dla każdego oznaczać coś innego. W jednym natomiast zgadzamy się zapewne wszyscy – tabliczka czekolady to sprawdzony sposób na szybki zastrzyk energii oraz poprawę humoru. Dlaczego tak się dzieje?

Otóż czekolada zawiera mnóstwo węglowodanów. I choć ich wpływ na naszą dietę może być nie do końca pozytywny, zwłaszcza jeśli przesadzimy z ich ilością, na nasz nastrój okazuje się być wprost zbawienny. Co więcej czekolada za sprawą zawartych w niej składników obniża ciśnienie tętnicze krwi, rozszerza ściany naczyń krwionośnych i wykazuje działanie przeciwmiażdżycowe. Okazuje się też, że jest zdecydowanie zdrowsza dla naszych zębów niż inne słodycze, a to za sprawą zawartych w niej substancji, które pozostają bezpieczne dla szkliwa zębów. Czekolada zawiera także dużo magnezu, przez co w pozytywny sposób wpływa na pracę mięśni i wspomaga koncentrację.

Zdrowa czekolada? Tak, to możliwe!

Okazuje się, że jedzenie czekolady naprawdę może pozytywnie działać na nasze zdrowie, a nawet wspomagać procesy metaboliczne organizmu. Czekolada bowiem, poza wymienionymi wcześniej składnikami, zawiera także epikatechiny, czyli substancje zwiększające produkcję energii, dzięki czemu kalorie są szybciej spalane. Dodatkowo są naturalnymi przeciwutleniaczami, co oznacza, że spowalniają procesy starzenia i neutralizują działanie wolnych rodników.

Warto jednak zaznaczyć, że znajdują się one w miazdze kakaowej wykorzystywanej do produkcji czekolady. Im większa jej zawartość, tym więcej dobroczynnych substancji znajdziemy w czekoladzie. Dlatego właśnie ciemna czekolada uznawana jest za „zdrowszą” niż czekolada mleczna lub biała. Aby rzeczywiście zjedzenie czekolady przyniosło pozytywne efekty, gorzka czekolada, po którą sięgamy, powinna zawierać minimum 70% miazgi kakaowej. Przykładem produktu z tak dużą zawartością miazgi kakaowej może być gorzka czekolada Wiodącej Marki, w której jej zawartość sięga aż 85%.

Nie oznacza to jednak, że w ogóle nie możemy delektować się smakiem czekolady mlecznej lub białej. Możemy, pod warunkiem, że zachowamy zdrowy rozsądek co do ilości zjadanych tabliczek. Od czasu do czasu możemy więc z czystym sumieniem zjeść mleczną czekoladę z bakaliami lub dowolnym i jakże pysznym nadzieniem, czy też czekoladę białą. Ważne jednak, aby nie przesadzać z jej ilością. Nadmierne spożycie czekolady, pomimo tego że zapewne dostarczy nam mnóstwa endorfin, może okazać się zgubne dla naszej sylwetki.