Wraz z nadejściem wiosny wiele osób postanawia radykalnie zmienić swoje nawyki żywieniowe. Najczęściej robimy to w nadziei na uzyskanie „wakacyjnej sylwetki”, a nierzadko też po prostu po to, by poczuć się lżej po długiej zimie. Co najczęściej zmieniamy? Zazwyczaj decydujemy się wyrzucić z jadłospisu dania typu fast food, słodycze i chipsy, zastępując je warzywami i owocami. To bardzo mądra decyzja! Warzywa i owoce pełne witamin oraz minerałów warto dostarczać organizmowi w różnej postaci. Pysznym, prostym i szybkim rozwiązaniem są koktajle warzywne i owocowe. Podsuwamy kilka smakowitych pomysłów na te bomby witaminowe!

Jak zrobić koktajl?

To bardzo proste. Do przyrządzania koktajli z warzyw i owoców potrzebny jest dobry blender kielichowy. Ważne, by miał dość dużą moc i system kilku noży nierdzewnych, które poradzą sobie także z twardszymi składnikami (jak np. orzechy). Przy zakupie takiego blendera warto zwrócić uwagę na pojemność jego kielicha – im większy, tym lepszy, szczególnie jeśli planujesz wypróbować dietę koktajlową. Wówczas będzie Ci potrzebna pokaźniejsza ilość koktajlu, aby pić go przez cały dzień.

Gdy masz już sprzęt, zadbaj o najwyższej jakości składniki. Zdrowe koktajle dobrze przyrządzać z warzyw i owoców jak najbardziej naturalnych i ekologicznych. Kupuj więc owoce i warzywa z zaufanych źródeł oraz pamiętaj, by zawsze dokładnie umyć je, zanim przystąpisz do robienia koktajlu.

Przepisy na koktajle

Koktajl buraczany: Do blendera włóż dwa pokrojone w ćwiartki buraki ćwikłowe, mały seler, pięć łyżek świeżej natki pietruszki (jeśli nie masz świeżej, możesz wykorzystać mrożoną) oraz przyprawy: szczyptę soli, szczyptę pieprzu i łyżeczkę tartego chrzanu. Miksuj do uzyskania płynnej konsystencji i rozcieńcz wodą. To koktajl odżywczy i wzmacniający o wysokiej zawartości błonnika, który pobudza pracę jelit.

Koktajl buraczano-jagodowy: To inna, znacznie słodsza wersja napoju z buraka. Obierz pięć małych buraków i zmiksuj je ze szklanką czarnych jagód, połową szklanki świeżo wyciśniętego soku pomarańczowego, dwiema łyżkami jogurtu i łyżką zmielonego siemienia lnianego. Jeśli chcesz podkreślić orzeźwiający charakter koktajlu, dodaj kilka kostek lodu. Taki koktajl owocowy na bazie buraczanej to świetna opcja śniadaniowa dla zabieganych.

Koktajl z marchwi i pomarańczy: Obierz pomarańczę i podziel ją na cząstki, dodaj pokrojone w słupki trzy marchewki i zmiksuj razem z łyżką miodu oraz dwoma łyżkami mielonego siemienia lnianego. Taki koktajl dodaje energii z rana i znacznie wzmacnia odporność organizmu na drobne infekcje.

Koktajl selerowo-jabłkowy: Trzy łodygi selera naciowego pokrój w mniejsze cząstki. Obierz i oczyść z gniazd nasiennych dwa jabłka. Wyciśnij sok z połowy cytryny i wszystko zmiksuj na płynny koktajl. W razie potrzeby rozcieńcz wodą. Mieszanka jabłka i selera świetnie sprawdza się na diecie, zmniejszając łaknienie i przyspieszając przemianę materii.

Koktajl bananowo-ananasowy: Zmiksuj pół szklanki mleka, pół szklanki pokrojonego w kostkę ananasa, łyżkę miodu i jednego dojrzałego banana. Możesz też dodać dwie-trzy kostki lodu. To idealny koktajl na śniadanie – zawarty w bananie tryptofan wprawi Cię w dobry nastrój, a miód doda energii na cały dzień.

Domowe koktajle warzywne i owocowe to naprawdę dobre rozwiązanie dla wszystkich, którzy chcą odżywiać się zdrowo i naturalnie, a nie mają zbyt wiele czasu na przygotowywanie wymyślnych posiłków. Daj im szansę – z pewnością się nie zawiedziesz! Smacznego!